Tansiyon Takibi Neden Önemlidir?

Tansiyon Takibi Neden Önemlidir?

Tansiyon Nedir?

Yaşam adına oldukça önemli bir değeri ifade eden tansiyon, kanın damar çeperlerine yaptığı basınç olarak ifade edilebilir. Tansiyon herkeste vardır ve normal değerler içerisinde olduğunda yaşamın sağlıklı bir şekilde devam etmesini sağlar.

Detaylı Bilgi İste »

Yüksek tansiyon veya hipertansiyon diye belirtilen kan basıncının çok yüksek olması durumunda, yaşam kalitesini düşüren sorunların yaşanması söz konusu olabilir. Yaşam kalitesinin olumsuz şekilde etkilenmesinin dışında hayati riskler oluşabilir ve hasta, kalıcı veya geçici zararlar görebilir. Bunun tam tersi olarak tansiyonun düşük seviyede (hipotansiyon) olması da vücuda zarar verebilir. Sağlık açısından tansiyon dengesizliğinin önlenmesi gerekir.

Tansiyon rahatsızlıkları geçici olabildiği gibi uzun süre devam eden (kronik) hale de dönüşebilir. Anlık tansiyon değişimleri pek önemsenmez ancak kronik tansiyon hastalıklarının kontrol altına alınması ve tedavi edilmesi gerekir.

Tansiyonun yükselmesi halinde kişi, vücudunda bazı değişiklikler hissetmeye başlar. Baş dönmesi, kalp ağrıları, kulak çınlaması, nefes darlığı ve bulanık görme bu değişikliklerden bazılarıdır. Bu durumda kişinin tansiyonunu ölçmesi ve değerlerini bir yere not etmesi gerekir. Böylece daha sonra tekrar ölçüm yaptığında daha önceki değerlerle karşılaştırma olanağı bulabilir. Tansiyonu düşürmek için de başın soğuk suyla yıkanması, limon suyu ya da nar suyu içilmesi gibi yöntemler uygulanabilir. Acil durumlarda ise mutlaka bir hekime başvurmak gerekir. Yüksek tansiyon ölümcül olabilir.

Tansiyona Neden Dikkat Etmeliyiz?

Sağlıklı yaşama devam etmek ve hayat kalitesinin düşmemesi için tansiyon değerlerimizin dengede tutulması gerekir. Sağlıklı beslenme kültürüne uygun davranılmalıdır. Doğru beslenme alışkanlıkları edinmek ve bundan ödün vermemek sağlıklı yaşamanın temelini oluşturduğu gibi tansiyon değerlerinin de dengesinin korunmasına yardımcı olur. Örneğin obez kişilerde tansiyon rahatsızlıklarının yaşanması daha muhtemeldir.

Yüksek tansiyon hastalığı böbreklerin, kalbin ve gözlerin zarar görmesine neden olabilir. Özellikle göz damarlarına ciddi zararlar verebilir. Sadece tansiyonun yükselmesi (hipertansiyon) değil, düşmesi de (hipotansiyon) sağlık sorunlarına yol açmaktadır. Ani gelişen hipotansiyon, göz kararması, yorgunluk, depresyon, bulantı, solunumun hızlanması, susama ve bayılma gibi belirtiler gösterebilir. Tansiyon düşüklüğünde bol su içmek kan hacmini arttırdığı için tansiyonu bir miktar yükseltir.

Kronik hale gelen yüksek veya düşük tansiyon rahatsızlıklarının çözümünde sağlıklı beslenme ve düzenli egzersiz olmazsa olmazlardandır.

Tansiyon Takibi Neden Önemlidir?

Hipertansiyon Egzersiz İle Kontrol Altına Alınabilir Mi?

Tansiyon, kısaca kan basıncı demektir. Vücudumuzdaki kan, dolaşım esnasında atardamar duvarında bir basınç meydana getirir. Bu basınç, gün içinde yapılan fiziksel faaliyetlerle ilişkili olarak farklılık gösterebilir. Eğer kan basıncı belli bir süre yüksek seyrederse, yani büyük tansiyon 14’ün, küçük tansiyon ise 9’un üzerindeyse, hipertansiyon veya yüksek tansiyon olarak adlandırılır. Kalp, kan basıncının artışı sonucunda dolaşımı sağlayabilmek için normalden daha çok çalışır ve bu durum kalbi yorar.

Kişinin yaşı, kalıtsal açıdan yüksek tansiyona yatkın olması ve bedensel özellikleri hipertansiyon şikayetinin kronik olup olmadığı ile yakından ilişkilidir. Tansiyonun en önemli nedeni aileden gelen genlerdir. Bunun dışında stres, yaşam tarzı, beslenme şekli, hareketsizlik, şeker hastalığı ve kilo tansiyon hastalığının tetikleyicisidir. Hipertansiyon, beyindeki kılcal damarların çatlamasına ve beyin kanamalarına dahi sebep olabilen çok yaygın ve son derece tehlikeli bir hastalıktır. Vücutta gizli şekilde gelişebilir ve uzun süre belirti vermeyebilir.

Tansiyonun takip edilebilmesi ve kontrol altına alınabilmesi için bir gün içerisinde farklı zamanlarda en az 3 kez ölçülmesi gerekir. Kalp, kanı vücuda pompalamak için kasıldığında oluşan maksimum basınca sistolik kan basıncı, kanı pompaladıktan sonra gevşemeye başladığı esnada kanın atardamar duvarına uyguladığı basınca ise diastolik kan basıncı denir. Sistolik ve diastolik kan basıncı normalden yüksekse buna hipertansiyon, düşükse hipotansiyon denir.

Hipertansiyon dünyada önlenebilir ölüm nedenleri içerisinde birinci sırada yer alır. Yüksek tansiyonla mücadele edebilmek için yaşam tarzında değişiklik yapılmalıdır. Bu değişimler şöyle sıralanabilir:

  • Beslenmede tuz kısıtlanmalıdır.
  • Kişi ideal kilosunda kalmaya çalışmalıdır.
  • Tütün ürünlerinin ve alkollü içeceklerin kullanımı azaltılmalıdır.
  • Düzenli fiziksel egzersiz yapılmalıdır.

 

Düzenli egzersiz hipertansiyon tedavisinin en önemli parçalarından biridir. Yapılan araştırmalar, düzenli egzersizin kan basıncını düşürdüğünü göstermektedir. Tansiyon normal değerlere döndükçe kullanılan ilacın dozu da azaltılabilir. Egzersiz dolaylı olarak kilo kontrolüne de yardımcı olur. Verilen kilolar, tansiyonu normal değerlerine doğru düşürür. Dolayısıyla spor yapan bir hipertansiyon hastası bir taşla iki kuş vurarak kan basıncının düşmesini sağlamaktadır. Ayrıca egzersiz kişiyi pozitif etkiler ve stres düzeyini azaltır. Stresin azalması da yüksek tansiyon tedavisinde önemli bir faktördür.

Tansiyon Değerlerinizi Sürekli Takip Edin!

Tansiyon ölçümü, günümüzde üretilen elektronik cihazlar sayesinde çok kolaylaşmıştır. Tansiyondan yana sıkıntısı olan insanlar, düzenli olarak ölçüm yaparak değerleri takip etmelidir. Bu ölçümlerin, belirli zaman aralıklarıyla hekimlerle paylaşılması ve tedavinin yeniden değerlendirilmesi gerekir. Ancak hastalar bu durumu önemsemez. Böylece hastalık ilerlemeye ve yaşam kalitesini düşürmeye devam edebilir. Ölçüm değerlerinin sürekli olarak kayıt altına alınması ve bu değerlerin otomatik olarak internet üzerinden hekime gönderilmesi için mobil sağlık takip sistemlerinden faydalanmanızı öneriyorum. Böylece hastalar her an doktor kontrolünde olabilirler.

Kaynaklar

http://www.halksagligi.hacettepe.edu.tr/diger/toplumayonelik/ht.pdf

http://www.turkhipertansiyon.org/UserFiles/File/WHD/WHL_WORLDBrochureTurkce.pdf

https://health40con.com/2017-presentations/Health40-2017Sunum13-TekinAkpolat.pdf

http://www.turkhipertansiyon.org/UserFiles/File/17_kongre/8_mayis/Mustafa_Arici.pdf

https://dergipark.org.tr/download/article-file/499923

Ücretsiz olan bu hizmeti daha çok kişiye ulaştırabilmemiz için sizin desteğinize ihtiyacımız var. Sosyal sorumluluk projemize destek olmak için bu sayfayı sosyal medyada paylaşır mısınız?

Bilgi İste

Bilgi İste

Bu konuyla ilgili daha detaylı bilgi istiyorsanız aşağıdaki formu doldurun ve butona basıp lütfen bekleyin. En kısa sürede sizinle iletişime geçeceğiz. Bilgi hizmetimiz ücretsizdir.

Ad soyad (gerekli)

Telefon (gerekli)

E-posta (gerekli)

Butona basıp lütfen bekleyin.