Engelli Raporu Nasıl Sorgulanır?

Doğuştan ya da sonradan oluşabilen fiziksel veya zihinsel fonksiyon bozukluğu olan kişilere durumlarını belirten engelli raporu düzenlenebilir. Bu rapor, rahatsızlık detaylarını ve engel seviyesini gösteren resmi bir evraktır. Devletin sağladığı belirli haklardan yararlanmak için gereklidir. Hastanelerin sağlık kurulları tarafından verilir. Engelli raporu alabilmek için öncelikle, sağlık kurulu birimi olan bir hastaneye başvurmak gerekir. Yapılan muayeneler sonucunda sağlık kurulu tarafından onaylanan engelli raporu düzenlenir. Engelli raporunda kişinin engel yüzdesi (kişinin vücut fonksiyonlarının kaçta kaçını kullanamadığı) ve hastalıkları belirtilir. Engelli raporu sayesinde bazı durumlarda KDV (katma değer vergisi), ÖTV (özel tüketim vergisi) ve MTV (motorlu taşıtlar vergisi) indirimi mümkün olabilmektedir. Ayrıca, EKPSS (Engelli Kamu Personeli Seçme Sınavı), indirimli internet hattı, indirimli telefon hattı, evde bakım yardımı, öncelikli sağlık hizmetleri ve özel eğitim gibi fırsatlardan yararlanmak için belirli bir yüzdelikte engelli raporu gerekir. Başvuru esnasında güncel engelli raporu ibraz edilmelidir. Raporun düzenlenme ve yürürlüğe girme süreçleri internet üzerinden engelli raporu sorgulama yapılarak takip edilebilir.

Engelli raporu, kişinin engel durumunu, engel gurubunu ve engel derecesini belirten Sağlık Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş kurullar tarafından düzenlenebilen, engelli haklarından yararlanmak için gereken bir belgedir. Bu rapor Sağlık Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş hastanelerden alınabilir.

Düzenlenen engelli raporuna itiraz hakkı vardır. Bunun için, engelli bireyin kendisi, engelli bireyin vasisi veya raporu isteyen kurum tarafından başvuru yapılması gerekir. İtiraz başvuruları, ikamet edilen ya da raporun alındığı ilin il sağlık müdürlüğüne yapılmalıdır. Rapor teslim alındıktan itibaren ve/veya E-Devlet üzerinde göründüğü tarihten itibaren 30 gün içinde itiraz süreci başlatılabilir.

Yeni bir engelin ortaya çıkması veya mevcut engellilik durumunda bir değişiklik olması halinde bireyin talebi ve ilgili branş hekiminin sağlık kuruluna sevki uygun görmesi halinde engelli raporu yenilenebilir.

Engelli raporu sorgulama işlemi, imtiyazlardan ve haklardan faydalanabilmek için gerekli olan belgelendirme işlemidir. Ayrıca, kişilerin mevcut raporlarındaki oranı görme veya rapor süreli ise bitiş tarihini takip etme gibi durumlarda yapılır.

Sorgulama işlemi E-Devlet üzerinden yapılır. Bu işlemin elektronik ortamda yapılması işlemleri oldukça hızlandırır ve zaman tasarrufu sağlar. E-Devlet üzerinden engelli raporu sorgulama yapılabileceği gibi engelli maaşı da sorgulanabilir. Yazılı ve görüntülü görüşmeler ile işitme ve görme engelli bireyler de işlemlerini kolaylıkla halledebilirler.

E-Devlet üzerinden engelli raporu sorgulama işlemi yapılabilmesi için kişinin öncellikle bir hesabı olmalıdır. E-Devlet hesabı olmayanların yeni bir hesap oluşturması gerekir. Sonrasında www.turkiye.gov.tr adresine gidip T.C. kimlik numarası ve şifre ile sisteme giriş yapılmalıdır. Giriş yapmadan da sayfalar görüntülenebilir ancak işlem yapılamaz.

https://www.turkiye.gov.tr/saglik-e-imzali-eriskinler-icin-engellilik-saglik-kurulu-raporlari-sorgulama

Sisteme giriş yaptıktan sonra arama bölümüne “Engelli” ibaresi yazılarak arama yapılır. Arama sonucunda “e-İmzalı Erişkinler için Engellilik Sağlık Kurulu Raporları Sorgulama” sayfasına girerek raporlar görüntülenebilir. Eğer herhangi bir güncel rapor mevcut değilse veya rapor süreci tamamlanmamışsa “kayıt bulunamamıştır” uyarısı çıkar.

Sorgulama işleminde süresi biten raporlar takip edilerek, yeni rapor çıkartma işlemlerine başlanabilir.

Sayfada yer alan raporların ön izlemesi yapılabilir ve çıktısı alınabilir. Bu raporlar e-imzalıdır ve resmi kurumlar tarafından kabul edilen belge niteliğindedir.

Alınan engelli raporunun E-Devlet sisteminde görüntülenebilmesi için, raporda en az %40 engel yüzdesi belirtilmesi gerekir. %40’ın altında engel yüzdesi olan kişiler kurum ve kuruluşların engellilere sağladığı haklardan faydalanamazlar.